We współcześnie produkowanych samochodach z manualną skrzynią biegów standardem stało się stosowanie koła zamachowego dwumasowego. Niestety jak pokazała praktyka, to rozwiązanie okazało się swoistym strzałem w kolano, z uwagi na swoją dużą awaryjność. Za chwilę sprawdzimy jakie są charakterystyczne objawy zużycia tego elementu.
Sprzęgło samochodowe posiada układ tłumienia drgań skrętnych, dzięki czemu nawet jeśli nie operujemy nim idealnie dobrze, auto zbytnio nie szarpie. W tradycyjnym sprzęgle, które posiadało zwykłe koło zamachowe, tłumieniem zajmowały się sprężyny zamontowane w tarczy. Obecnie mechanizm ten został przeniesiony do koła zamachowego, co umożliwiło stosowanie większych sprężyn i teoretycznie jeszcze lepsze tłumienie szarpnięć. Jednak gdy te sprężyny ulegną zużyciu i pojawi się luz pomiędzy dwoma niezależnymi masami wirującymi, pojawia się cała masa efektów ubocznych.
Gdy koło dwumasowe zaczyna się zużywać, pierwszym efektem jest zazwyczaj stukanie na biegu jałowym. Można je łatwo usłyszeć gdy odpalimy silnik, zostawimy auto na luzie i wyjdziemy na zewnątrz. Stukanie to nie jest miarowe, raczej robi wrażenie jakby jakaś urwana część latała luźno w silniku bądź skrzyni i obijała się o obudowę od wewnątrz. Jeżeli po wciśnięciu pedału sprzęgła zmienia się częstotliwość uderzeń, bądź hałas w ogóle ustaje, to już wiemy, że koło dwumasowe jest na ostatnim etapie swojego życia i niestety musimy zabezpieczyć sobie kilka tysięcy złotych na rychłą jego wymianę.
Nie zawsze objawy zużycia koła dwumasowego muszą przyjąć taką postać, choć bywa też, że kilka objawów nakłada się na siebie jednocześnie. Niemniej nieodłącznym elementem dalszego etapu zużycia tego podzespołu jest szarpanie samochodem. Trudno płynnie ruszyć, a w czasie jazdy podczas puszczania i dodawania gazu słychać głośne stuknięcia i czuć mocne szarpnięcia całym pojazdem. Jeżeli oprócz tego słyszymy wspomniany wcześniej hałas i stukanie, może to oznaczać tylko jedno.
Zdarza się także, że niezrównoważenie dwóch mas wirujących koła zamachowego spowoduje nierówną pracę silnika na biegu jałowym. Obroty mogą falować i nie będzie to winą układu wtryskowego, tylko samego koła dwumasowego. Ma ono bowiem bardzo duże znaczenie dla stabilizacji pracy silnika spalinowego, zwłaszcza czterocylindrowego. Jeśli mamy już wszystkie powyższe objawy nie czekajmy i czym prędzej odwiedźmy warsztat, by uniknąć powstania jeszcze większych uszkodzeń w układzie napędowym. Gwałtowne szarpanie może bowiem bardzo źle odbić się żywotności na skrzyni biegów, a zwłaszcza na przegubach półosi w autach przednionapędowych.
Komentarze są zablokowane, ale trackback i pingback jest włączony.