Wszyscy, którzy lubią podróżować bądź pracują w branży hotelarskiej, na pewno zastanawiali się nad tym, co właściwie oznaczają „gwiazdki” na szyldach. Najprościej mówiąc oznaczają one standard usług jakie proponuje swoim gościom hotel. Im ich więcej, tym jest on bardziej luksusowy. Ale jakie dokładnie są między nimi różnice?
Wielkość pokoju
To podstawowe kryterium. W hotelu z jedną gwiazdką – pokój ma 10 m kw. Z każdą następną gwiazdką rośnie o 2 m, co ostatecznie daje aż 18 m kw hotelu pięciogwiazdkowym. Najlepsze hotele muszą mieć również w swojej ofercie apartament (min. 25 m kw.), Są to oczywiście minimalne wielkości pokojów. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby były one większe.
Wyposażenie hoteli
Im więcej gwiazdek, tym wyposażenie hoteli jest bogatsze. Hotele z 4 i 5 gwiazdkami mają w pokojach minilodówki, minibary, kanapy oraz stoliki. W tym standardzie mieszczą się też dywaniki łazienkowe oraz suszarki do włosów. We wszystkich tych hotelach muszą być dostępne ręczniki kąpielowe, ale już nie płaszcze.
Szlafroki dla hoteli są obowiązkowe tylko w najbardziej luksusowych – czyli 5-gwiazdkowych. Dostęp do ciepłych napojów jest całodobowy, ale nie trzeba ich przygotowywać samemu – przynoszone są przez service room. Hotele te muszą mieć windę, nawet jeśli logicznie rzecz biorąc nie ma potrzeby jej używania, bo budynek ma dwa piętra. 5 gwiazdek to również kwiaciarnia działająca w hotelu oraz room service czynny przynajmniej 18 godzin na dobę. Goście tych hoteli mogą również korzystać ze sejfów oraz usługi przechowywania bagażu.
Ręczniki i pościele wymieniane są co trzy dni. Tylko w hotelach 5-gwiazdkowych – robi się to codziennie.
Parking
Hotele 4 i 5-gwiazdkowe zapewniają miejsca postojowe przed zadaszonym wejściem do hotelu. Często są to miejsca w garażu. Zawsze są one strzeżone.
Dodatkowe atrakcje
W hotelach o standardzie 3 gwiazdek i wyżej obowiązkowa jest restauracja (ewentualnie może być w pobliżu). 4 i 5 gwiazdek mają w ofercie usługi odnowy biologicznej – saunę, basen itd.