Naciśnij “Enter” aby skoczyć do treści

Montaż haka holowniczego. Jakie możemy napotkać trudności?

Pomimo tego, że Polacy coraz częściej dostrzegają zalety aktywnych form wypoczynku – w tym również caravaningu – to rzadko kiedy przed sezonem zastanawiamy się nad odpowiednim przygotowaniem samochodu do holowania przyczepy. Czy możliwe jest samodzielne zamontowanie haka holowniczego do naszego samochodu? Jakie trudności możemy napotkać podczas zakupu, jak i montażu?

Zacząć należy od tego, że już na etapie zakupu nowego samochodu warto pomyśleć o montażu haka holowniczego. Zazwyczaj dopłacając niewielką kwotę możemy dostać samochód wyposażony w fabryczny hak holowniczy, z którym to uzyskamy pewność, że wszystko będzie odpowiednio współpracowało (jest to szczególnie istotne w przypadku najnowszych pojazdów, gdzie nieodpowiednie podłączenie modułu haka holowniczego może powodować istotne problemy natury elektronicznej i liczne błędy skutkujące w skrajnych przypadkach nawet uszkodzeniem sterownika samochodu).

Późniejszy montaż haka holowniczego

Jeżeli jednak kupiliśmy samochód bez haka holowniczego, to nic straconego. Możemy w takim przypadku kupić oryginalny i dedykowany hak w Autoryzowanej Stacji Obsługi marki naszego pojazdu, bądź zwrócić się w kierunku tańszych produktów innych producentów – najpopularniejszymi hakami holowniczymi są obecnie produkty marki Westfalia oraz Steinhof. W przypadku samodzielnego montażu całkowity koszt instalacji nie powinien przekroczyć tysiąca złotych (w przypadku najprostszych modeli koszt ten można jeszcze bardziej obniżyć).

Możliwe problemy

Na etapie zakupu haka holowniczego należy zwrócić uwagę, aby był on dopasowany nie tylko do marki i modelu naszego samochodu, ale również jego wersji silnikowej, wyposażeniowej oraz rocznika produkcji. Najczęstszym problemem w tym zakresie jest przesunięcie otworów montażowych w kolejnych rocznikach produkcji, jak również ewentualna kolizja z układem wydechowym bądź niedziałanie czujników parkowania. W tym ostatnim przypadku najlepszym rozwiązaniem jest wybór haka holowniczego z wypinaną kulą haka.

Problemy może sprawiać również elektronika – w przypadku nowych aut wyposażonych w szynę CAN należy bezwzględnie zaopatrzyć się w moduł haka holowniczego.

Warto pamiętać, że…

Sam montaż powinien przebiegać według dołączonej do haka holowniczego instrukcji. Należy jednak uwzględnić, że nie każdy producent samochodu przewiduje możliwość bezproblemowej instalacji haka – np. w przypadku Mazdy 6 producent nie przewidział otworów montażowych i konieczne było ich samodzielne wywiercenie.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *